|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
-
Hölje och höljt är samma sak. |
©BUS 2006 Rune Hagberg- och i vinden (Björling) |
|
Plötsligt
ett minne!
Långt ner i det förflutna, ner i barndomen, långt
bort lagårn
sommartom |
©BUS 2006 Rune Hagberg-Hastigt tecken, 50-talet |
|
Många
religioner har en gemensam djupdimension, framhöll vår lärde
lärare. Och på svarta tavlan: Religio perennis.
Lät snyggt. I minnet sitter speciellt den gången då vi kom in på Bysans, på dess bildstrider. På svarta tavlan skrev han: den apofatiska teologin. Alltså: den negativa teologin, ”bortom talet”: man kan aldrig utsäga sanningar om Gud; det enda vissa är att han INTE är något av det vi kan fatta eller uttrycka. Och han berättade att kyrkofadern Gregorios av Nyssa (334-394) ansåg att varje begrepp om Gud inte blott var ett tomt sken utan t o m en avgud. Det där lät bra tyckte jag. Här grundlades kanske den apofatiska attityd, nära Tao och Zen, som jag med åren sedan kommit att allt mer vidhålla. I liv och konst. |
©BUS 2006 Rune Hagberg- att ingen vet (Björling) |
Citat
ur Moderna Museets tidskrift nr 1, februari 1981: Jag rullar ihop ytan, lindar in den, höljer in mitt tillkortakommande, innesluter min dröm om de fulländade penselstråken, binder om den. Det åter och åter ansatta mediet, pensel-stråkens själva upphävelse, penselstråken alstrade och utsuddade i samma handling, det som just då blir till - en frånvaro - blir budskapet. |
©BUS 2006 Rune Hagberg- I-HUA l 1965 |
Wittgenstein
var lidelsefullt övertygad om att Texterna är
hämtade från Rune Hagbergs dagboksanteckningar
och egen citatsamling. |
|||||||||||||||
|
©BUS 2006 Rune Hagberg- och att ett enda (Björling) >>> |
||||||||||||||||||||||||||